
Het Nederlands Strijkersgilde zet de tijd stil
Er zijn componisten die de kracht hebben de tijd stil te zetten. Muziek die er voor zorgt dat een moment wordt uitgerekt tot een eeuwigheid. Dit jaar speelt het Nederlands Strijkersgilde in augustus vier werken die de kracht hebben dat te doen.
Wat bijdraagt aan het gevoel van tijdloosheid is dat alle componisten van dit programma hun inspiratie halen uit de afgelopen 400 jaar muziekgeschiedenis. Daarmee lijken de composities bijna buiten de tijd te staan.
Ook opvallend aan dit programma, alle 4 de componisten zijn nog in leven. Het concert begint met muziek van Marjan Mozetich. Mozetich haalt zijn inspiratie uit de groten van de romantische muziek als Chopin, Tjaikovski en Rachmaninov, maar kreeg ook les van avant-garde componist Luciano Berio. Het is allemaal te horen in zijn Fantasia... sul linguaggio
perduto, fantasie aan een verloren taal. Het stuk geldt als een ode aan de romantische stijl van componeren.
Zoals elk jaar speelt het NSG samen met een solist, dit jaar de fantastische Sasha Witteveen. "Zonder angst razen haar vingers over de snaren en temt ze haar instrument." Aldus de jury van Dutch Classical Talent waar Witteveen als jongste ooit in de finale speelde. Zij speelt twee contrabasconcerten bij het NSG, Dark with excessive bright van Missy Mazzoli en het Eerste contrabasconcert van Andres Martin.
Missy Mazzoli haalde de inspiratie voor haar werk uit het instrument waar ze het voor schreef, een contrabas die 400 jaar achter gesloten deuren in een Italiaans klooster had gestaan. Volgens Mazzoli had de contrabas geen kans gehad de muziek van de afgelopen eeuwen te ontdekken, daarmee stond het instrument dus stil in de tijd. Het stuk past in de
Barok stijl maar verklapt zich als een nieuw werk door het gebruik van moderne stijlen en speeltechnieken.
Andres Martin componeert inmiddels al jaren hoofdzakelijk voor contrabas. Zijn Eerste contrabasconcert schreef hij in 2012 en geldt inmiddels als een bekend werk binnen de contrabasliteratuur, alsof het er eigenlijk altijd al is geweest. Martin is zelf contrabassist en de liefde voor zijn instrument is duidelijk in de muziek te horen.
Als klap op de vuurpijl speelt het NSG muziek van een componist die geen introductie behoeft: Julia Wolfe, bekend van Bang on a Can, een van de grote namen in de hedendaagse muziekpraktijk. Op het programma haar werk Cruel sister dat zij baseerde op een in 1656 gedocumenteerde Engelse murder ballad. Hierin vermoordt een zuster haar andere zuster om een geliefde te winnen. Op haar bruiloft met die geliefde wordt vervolgens een harp bespeeld gemaakt van de beenderen en de haren van haar vermoorde zus. Het volksverhaal is al eeuwen door heel Europa te vinden, naar het nu gebracht door Julia Wolfe.
Het Nederlands Strijkersgilde specialiseert zich in het uitvoeren van composities uit de 20e en 21e eeuw. Ieder jaar komt het orkest in wisselende samenstelling bij elkaar om intensief te repeteren aan een nieuw programma. Het grote enthousiasme van de spelers en de bevlogen leiding van dirigent Peter Biloen, zorgen voor een hoog niveau tijdens de concerten.
Het Nederlands Strijkersgilde o.l.v. Peter Biloen met contrabassist Sasha Witteveen speelt op 1 augustus om 20:00 in de Jeruzalemkerk in Zwolle, op 2 augustus om 20:00 in de Paleiskerk in Den Haag en op 3 aug om 15:30 in de Geertekerk in Utrecht.