Schumann volgens Johannes Leertouwer met Olga Pashchenko

Na het grote Brahmsproject richt Johannes Leertouwer zijn pijlen op de muziek van Robert Schumann. Op 26 september zijn de Derde symfonie en het Pianoconcert aan de beurt, gespeeld door het jonge Orkest als Laboratorium en de internationale toppianiste Olga Pashchenko.

Hoe klonk de muziek van de componisten van wie we zo houden en die we zo goed denken te kennen eigenlijk toen die net gecomponeerd was? Het lijkt een eenvoudige vraag, zelfs een beetje een open deur. Maar die vraag blijkt enorm veel nieuwe vragen op te werpen: van welk hout waren de dwarsfluiten toen gesneden? Speelden ze op natuurhoorns of op ventielhoorns? Hielden ze een strak tempo aan, of was het juist vloeiend?

Dirigent en violist Johannes Leertouwer stort zich na een jarenlang Brahms-project dat hem een doctorstitel opleverde, sinds het seizoen 24-25 helemaal op de muziek van Schumann. En die kan dat wel gebruiken. Want ook al zijn de symfonieën van Schumann zeer geliefd, critici klagen nogal eens over een gebrek aan balans tussen de instrumenten. Het zou heel goed kunnen dat dat alles te maken heeft met het instrumentarium dat tegenwoordig gebruikt wordt. Leertouwers projecten leveren opzienbarende resultaten en concerten op.

Na een reis door het Rijnland componeerde Robert Schumann zijn Derde symfonie, bijgenaamd ‘de Rheinische’. Tijdens het componeren schreef hij aan zijn uitgever dat de rivier de Rijn door zijn gedachten stroomde en dat is te horen. Dat hij zich drie jaar later in dezelfde Rijn probeerde te verdrinken, is in deze levenslustige muziek niet te horen.

Ook het Pianoconcert in a is krachtig en levenslustig, maar ook liefdevol en teder. Dat zal alles te maken hebben met Schumanns vrouw Clara, de fabelachtige pianiste die het werk in première bracht. Het hoogromantische concerto is een ware publiekslieveling.

📍 Stadsgehoorzaal Leiden

📅 26 september 2025

luister nu naarAlleen Klassiek